Meest gestelde vragen

Staat jouw vraag er niet bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

  • Wij vinden het belangrijk dat het onderzoek en de controles bij dezelfde behandelaar blijven. Mocht dit toch niet mogelijk zijn dan plannen wij, in overleg met je, de afspraak in bij een andere behandelaar.

  • Een podotherapeut bepaalt aan de hand van het onderzoek welke therapie het meest geschikt is en bespreekt dit met je. Therapieën die toegepast kunnen worden zijn:

    • podotherapeutische zolen

    • siliconen ortheses (teenstukjes)

    • (medical) taping

    • vilttherapie

    • schoenaanpassingen

    • schoenadvies

    • nagelbeugels

    • instrumentele (wond)behandeling

  • Onze podotherapeuten zijn aangesloten bij de Nederlansdse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP) en staan geregisteerd in het Kwaliteitsregister Paramedici (KP).

    Onze pedicures zijn aangesloten bij Provoet en het Kwaliteitsregister Pedicure (KRP) Procert.

  • Na het eerste bezoek aan de podotherapeut vindt er een controle plaats na ongeveer 8 weken. Wanneer het goed gaat en er geen verdere behandeling nodig is, adviseren wij om tussen een half jaar en jaar terug op controle te komen. Uw therapiemiddel wordt opnieuw bekeken en eventueel bijgesteld of vervangen. Bij klachten of bijzonderheden adviseren wij je om eerder een afspraak te maken. Bij twijfel kun je ons altijd bellen.

  • Bij de meeste zorgverzekeraars kunnen wij de kosten van podotherapeutische behandelingen en hulpmiddelen rechtstreeks declareren. Is dit niet het geval of wordt een gedeelte van het bedrag vergoed, krijg je van ons de nota. Deze kun je aan de kassa afrekenen.

    De kosten van pedicuren en instrumentele behandelingen kunnen alleen aan de kassa worden afgerekend. Je krijgt van ons de nota die je eventueel zelf kan indienen bij je verzekeraar.

    Lees hier onze algemene (betalings-) voorwaarden.

  • Wij bieden comfort- en wandelschoenen, podotherapie en (medisch) pedicuren onder één dak. Meerdere disciplines die nauw met elkaar samenwerken gericht op je voeten(zorg).

  • Een podotherapeut houdt zich bezig met voetklachten. Ook kunnen bewegingsklachten, zoals knie-, rug- en heupklachten zich uiten in voetklachten. Wij beoordelen en onderzoeken je voetklachten, geven schoenadvies en maken indien nodig een maatwerk therapiezool of orthese. Vaak om te corrigeren of om druk of wrijving te voorkomen en zo de voeten te ontlasten. Met als doel je lekker te laten lopen.

    Daarnaast richt een podotherapeut zich ook op de verzorging van voetwonden, het aanbrengen van nagelbeugels en diverse instrumentele behandelingen. Ook mogen enkel podotherapeuten de voetscreening van risicovoet patiënten uitvoeren.

  • De medisch pedicure voert naast de reguliere behandelingen ook specialistische behandelingen uit. Wanneer er sprake is van een bepaalde ziektebeeld ben je ook aangewezen op een medisch pedicure voor de behandeling.

    Heb je (last van) één van de volgende dan kun je het beste een afspraak bij de medisch pedicure inplannen:

    • ingegroeide teennagel

    • diabetes

    • reuma

    • risicovoet

    • wonden aan de voeten

    • je gebruikt bloedverdunners

    • je ondergaat (binnenkort) een chemokuur

  • Voor voet- en daaruit voortvloeiende houdingsklachten kun je bij een podotherapeut terecht. Hierbij kun je denken aan:

    • Voetklachten, zoals hielpijnen, hallux valgus en voorvoetpijnen;

    • Onderbeenklachten zoals kuit- en achillespeesklachten;

    • Heupklachten in relatie tot de voet;

    • Knieklachten in relatie tot de voet;

    • Klachten bij bepaalde ziektebeelden zoals reuma en diabetes.

  • Alleen voor een diabetische/risicovoet screening is een verwijzing nodig.

    In alle andere gevallen is een verwijzing niet nodig. Het kan zijn dat u wel een verwijzing krijgt van een arts. Hierop staat belangrijke informatie voor de podotherapeut. Neem deze alsjeblieft mee.

  • Wanneer je een afspraak wil maken met onze podotherapeut bijvoorbeeld omdat je voetklachten hebt, kun je dit online doen. Een onderzoek duurt ongeveer 30 tot 50 minuten.

    Wat neem je mee:

    • De schoenen waar je het meeste op loopt, dit kan meer dan één paar zijn

    • Legitimatiebewijs (rijbewijs, id kaart of paspoort)

    • Soms is het ook nodig om je algehele stand te bekijken of je knieën en heupen te onderzoeken. Wij raden je daarom aan een comfortabele onderbroek of sportbroekje te dragen of mee te nemen.

    Lees hier meer over de werkwijze.

  • Op de pagina Vergoedingen vind je een vergoedingenoverzicht van de zorgverzekeraars. Hier kun je zien of en voor welke vergoeding je in aanmerking komt. Vaak wordt er een vergoeding per verzekerde per kalenderjaar verstrekt. De vergoeding komt vanuit de aanvullende verzekering(-en) en komt zo niet ten laste je eigen risico.

  • Ja! Hierbij wordt bij vervaardiging van de zolen gekozen voor ander correctie- en ondersteunend (dempend) materiaal met het oog op de zwaardere belasting. Ook is het materiaal transpiratiebestendig.

    Veelal beginnen mensen met voetklachten eerst met zolen voor schoenen die dagelijks gebruikt worden omdat deze meer en langer gedragen worden en daarom effectiever zijn tenzij de klachten zich alleen bij sport voor doen.

  • Integendeel. Een kindervoet is tot de leeftijd van 16 jaar goed te corrigeren en vaak ook nog na deze leeftijd ook. Lukt corrigeren niet meer, dan kan er veel gedaan worden door te stabiliseren en te ondersteunen.

  • Onze schoenencollectie is voor 90% geschikt voor losse therapiezolen. Door het voeren van een breed assortiment met verschillende wijdtematen zal er zeker een geschikte schoen voor jou bij zitten.

  • Gemiddeld is dit één tot drie jaar. Dit hangt af van de gebruiksintensiteit, de mate van transpiratie, het gewicht dat op de zolen rust en de keuze van de gebruikte materialen in de zolen. Zachte materialen slijten bijvoorbeeld sneller in vergelijking met hardere materialen. Wij adviseren je om de zolen jaarlijks te laten controleren. Indien nodig kan het afdekmateriaal vervangen worden.

    Je kunt hier online een afspraak inplannen voor controle.

  • Je kunt gemakkelijk hier online een afspraak inplannen.

    Wij zijn bereikbaar op 0570 - 561472 als je liever telefonisch een afspraak maakt.

  • Wij hopen natuurlijk dat het nooit nodig is, maar mocht je onverhoopt niet tevreden zijn over de zorg en/of de dienstverlening van Nobach dan kun je op de volgende manier je klacht kenbaar maken. In je bericht vernemen wij graag je naam en adres, een beschrijving van de klacht en wat voor jou een passende oplossing zou zijn:

    Per e-mail: Je kunt jouw klacht per e-mail indienen bij podotherapie@nobach.nl

    Per post: Ook is het mogelijk om schriftelijk een klacht in te dienen. Het correspondentie adres voor klachten is:

    Nobach

    t.a.v. de klachtenfunctionaris

    Weth G.J. Kuiperstraat 2

    8121AM Olst

    Voortgang en afhandeling van jouw klacht:

    Je ontvangt per e-mail of per post een ontvangstbevestiging van de klachtenfunctionaris. Indien nodig nemen wij telefonisch contact met je op om het e.e.a. persoonlijk te bespreken en samen met jou naar een passende oplossing te zoeken. Wij streven er naar om je klacht binnen maximaal twee weken na ontvangst af te handelen.

    Heeft je klacht betrekking op podotherapeutische voetzorg en komen we er samen niet uit? Mocht dit het geval zijn, dan kun je overwegen jouw klacht voor te leggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie welke is ondergebracht bij het Kwaliteitsregister Paramedici. Voor de procedure van de Geschillencommissie verwijzen wij u naar de website van het Kwaliteitsregister Paramedici.

Contact

Benieuwd naar Nobach? Je bent van harte welkom in onze winkel in het centrum van Olst. Liever een intake bij de podotherapeut of advies van onze schoenexperts? Maak dan een afspraak. We nemen namelijk graag de tijd voor jou en je voeten.