Han: “Ik ben trots op waar Nobach nu staat”

Nobach bestaat dit jaar 90 jaar. Een bijzondere mijlpaal die het team onlangs samen met klanten vierde tijdens de Open Dagen. Han Nobach, derde-generatie-schoenadviseur en eigenaar, blikt terug én vooruit.   

Nobach bestaat 90 jaar. Wat een mijlpaal! Hoe zag de eerste Nobach-winkel eruit?

“Mijn opa, Folkert Nobach, opende zijn schoenenwinkel in 1932 in Deventer. Hij had een klein assortiment schoenen, voor dames, heren en kinderen. Hij maakte alles zelf in de achterkamer. Dat was zijn werkplaats. In onze huidige winkel in Olst hebben we zijn oude ladenkast en schoenpers nog staan.”

 

Wat heeft je familie je meegegeven over het vak?

“Ik ben tussen de schoenen opgegroeid. Die passie heb ik meegekregen en daar wilde ik mee verder. Ik vind het belangrijk dat we waarmaken wat we beloven. Dat heb ik van mijn vader meegekregen. Maar hij heeft ons ook gewezen op de voordelen van podologie en ons er enthousiast voor gemaakt. En dat hebben we vervolgens verder uitgebouwd.”

 

Hoe is het vak van schoenmaker/verkoper in de loop der jaren veranderd?

“Eigenlijk is alles veranderd. Niet alleen het aanbod, maar ook onze klant. Mensen zijn veel mobieler tegenwoordig. Onze klanten komen van steeds verder weg. Dat komt ook omdat andere zaken ons aanbevelen. Steeds meer mensen weten dat je met een bepaald probleem naar Nobach moet.”

 

Wat is jouw rol geweest in het ontstaan van Nobach zoals het nu is?

“Toen ik nog niet zo lang schoenadviseur was, merkte ik dat ik toch onvoldoende kennis had van de voet. Toen ben ik zelf een opleiding Podologie gaan volgen en heb ik dat jarenlang als Registerpodoloog zelf aangeboden in de winkel. Ik wist ook dat ik me als ondernemer wilde doorontwikkelen. Ik wilde de klant een totaalconcept bieden met volledige voetzorg. Dat is met de komst van de medisch pedicure en een steeds specifieker assortiment wel gelukt. We richten ons nu echt op het ‘lekker lopen’. Daarom hebben we het aanbod pumps bijvoorbeeld afgebouwd.”

 

Nobach vernieuwt continu. Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

“Op dit moment introduceren we onze garantiepas. We geven bij de verkoop van wandelschoenen bijvoorbeeld zes maanden garantie. Klanten kunnen de schoen ook laten vermaken als ze toch klachten hebben door het dragen. Ik sta inmiddels zó achter het product en onze kennis… Dat geeft een heel goed gevoel, dat je met zoveel vertrouwen de klant kunt bedienen. Dus ja, ik ben oprecht trots op waar we nu staan.”


Vorige
Vorige

Maaike: Betrokken, van top tot teen

Volgende
Volgende

Hielpijnen