Maaike: Betrokken, van top tot teen

Online zijn genoeg afbeeldingen van voeten en voetklachten te vinden. Toch besloot Maaike, al bijna 10 jaar podotherapeut bij Nobach, zélf afbeeldingen te schilderen voor de Nobach-website.

“Ik wilde, samen met mijn collega’s, op onze website laten zien welke voetklachten we veel voorbij zien komen. En ik wilde dat op een persoonlijke manier doen.”

Veelvoorkomende voetklachten

Maaike legde voetafwijkingen vast zoals een Morbus Sever en Mortons Neuralgie, maar ook hamer- en klauwtenen. 

Morbus sever komt vaak voor bij kinderen die in de groei zijn. Het is de medische term voor groeipijn in de hielen, die verergert bij (over)belasting.

Maaike ziet klauw- en hamertenen ook geregeld voorbijkomen. Ze maakte er een illustratie van om duidelijk te maken wat het verschil tussen de klauw- en hamertenen is. “Bij de klauwteen is ook het uiterste botje van de teen gebogen, wat bij een hamerteen niet het geval is. Hierdoor kunnen mensen aan de bovenzijde klachten ervaren doordat de schoen druk geeft op het deel dat uitsteekt, maar ook op de top van de teen die drukt overmatig op de ondergrond.” Daardoor kunnen likdoorns (eksterogen) ontstaan en soms zelfs wonden. “Om deze klachten te verhelpen geven we schoenadvies geven en maken ortheses (teenstukjes) maken. Die verminderen de druk en daarmee ook de klachten”, legt Maaike uit.

Mensen die pijnklachten en tintelingen hebben in de voorvoet met uitstraling naar de tenen, kunnen last hebben van Mortons Neuralgie. Dat is de officiële benaming voor een beklemming van een zenuw in de middenvoet.

Direct contact

Zelf schilderen in plaats van een kant-en-klaar plaatje kiezen, het is kenmerkend voor de manier waarop Maaike haar werk bij Nobach aanpakt. “Ik vind het belangrijk om iets persoonlijks toe te voegen.” Een prettige manier om te werken, maar het heeft nog een voordeel. “Direct contact en een band met elkaar opbouwen, dat komt de behandeling ten goede. Als iemand goed begrijpt hoe ik het zie en zich door mij gehoord voelt, dan zorgt dat voor een beter resultaat.” Ze neemt daarom altijd de tijd voor patiënten, ook om dingen uit te leggen.

 

Bedankkaartje

Het blijft niet bij voeten. Maaike schilderde ook afbeeldingen voor de kaartjes die klanten ontvangen rondom de feestdagen of bij een bijzondere gebeurtenis. “In gesprekken kom ik vaak wel te weten of er iets bijzonders speelt. Dan sturen we een felicitatiekaartje of een bedankkaartje na een prettig contact. Het voelt gewoon veel meer betrokken, dat mensen het gevoel hebben dat ze gehoord worden. Dat ze weten dat ze belangrijk zijn voor ons.”

Volgende
Volgende

Han: “Ik ben trots op waar Nobach nu staat”