veel gestelde vragen

veel gestelde vragen2018-11-29T22:04:43+01:00
Krijg ik altijd dezelfde behandelaar?2021-11-18T13:59:52+01:00

Wij vinden het belangrijk dat het onderzoek en controles bij dezelfde behandelaar blijven. Mocht het zijn dat uw behandelaar niet beschikbaar is wanneer u kunt, dan kan de afspraak bij een andere behandelaar ingepland worden in overleg met u.

Welke therapieën kan een podotherapeut toepassen?2021-11-18T14:01:00+01:00

Een podotherapeut bepaalt aan de hand van het onderzoek welke therapie het meest geschikt is en bespreekt dit met u. Therapieën die toegepast kunnen worden zijn:

  • podotherapeutische zolen
  • siliconen ortheses (teenstukjes)
  • (medical)taping
  • viltherapie
  • schoenaanpassingen
  • schoenadvies
  • nagelbeugels
  • instrumentele (wond)behandeling
Zijn jullie lid van de beroepsvereniging?2022-01-20T13:19:41+01:00

Onze podotherapeuten zijn aangesloten bij de Nederlansdse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP) en staan geregisteerd in het Kwaliteitsregister Paramedici (KP).

Onze pedicures zijn aangesloten bij Provoet en het Kwaliteitsregister Pedicure (KRP) Procert.

Hoe vaak moet ik op controle komen?2021-11-18T14:02:18+01:00

Na het eerste bezoek aan de podotherapeut vindt er een controle plaats na 6 of 8 weken. Wanneer het goed gaat en er geen verdere behandeling nodig is, adviseren wij om tussen een half jaar en jaar terug op controle te komen. Uw therapiemiddel wordt opnieuw bekeken en eventueel bijgesteld of vervangen. Bij klachten of bijzonderheden adviseren wij u om eerder een afspraak te maken. Bij twijfel kunt u ons altijd bellen.

Hoe gaat het met de betaling?2022-07-07T16:10:30+02:00

Bij de meeste zorgverzekeraars kunnen wij de kosten van podotherapeutische behandelingen en hulpmiddelen rechtstreeks declareren. Is dit niet het geval of wordt een gedeelte van het bedrag vergoed, krijgt u van ons de nota. Deze kunt u aan de kassa afrekenen.

De kosten van pedicuren en instrumentele behandelingen kunt u aan de kassa afrekenen. U krijgt van ons de nota die u eventueel zelf kan indienen bij uw verzekeraar.

Lees hier onze algemene (betalings)voorwaarden.

Wat biedt Nobach?2021-11-18T14:06:04+01:00

Wij bieden comfort- en wandelschoenen, podotherapie en (medisch) pedicuren onder één dak. Meerdere disciplines die nauw met elkaar samenwerken gericht op uw voeten(zorg).

Wat doet een podotherapeut?2021-11-18T14:19:25+01:00

Een podotherapeut houdt zich bezig met voetklachten. Ook kunnen klachten aan het bewegingsapparaat, zoals knie-, rug- en heupklachten zich uiten in voetklachten. Wij beoordelen en onderzoeken uw voetklachten, geven schoenadvies en maken indien nodig een maatwerk therapiezool of orthese. Vaak om te corrigeren of om druk of wrijving te voorkomen en zo de voeten te ontlasten. Met als doel u lekker te laten lopen.

Daarnaast richt een podotherapeut zich ook op de verzorging van voetwonden, het aanbrengen van nagelbeugels en diverse instrumentele behandelingen. Ook mogen enkel podotherapeuten de voetscreening van diabetes patiënten uitvoeren.

Wat doet een medisch pedicure?2018-11-27T11:10:56+01:00

De medisch pedicure voert naast de reguliere behandelingen ook specialistische behandelingen uit. Wanneer er sprake is van een bepaalde ziekte bent u ook aangewezen op een medisch pedicure voor de behandeling.

Heeft u (last van) één van de volgende dan kunt u het beste een afspraak bij de medisch pedicure inplannen:

  • ingegroeide teennagel
  • diabetes
  • reuma
  • risicovoet
  • wonden aan de voeten
  • u gebruikt bloedverdunners
  • u ondergaat (binnenkort) een chemokuur
Voor welke klachten kan ik bij een podotherapeut terecht?2021-11-18T14:20:30+01:00

Voor voet- en daaruit voortvloeiende houdingsklachten kunt u bij een podotherapeut terecht. Hierbij kunt u denken aan:

  • Voetklachten, zoals hielpijnen, hallux valgus en voorvoetpijnen;
  • Onderbeenklachten zoals kuit- en achillespeesklachten;
  • Heupklachten in relatie tot de voet;
  • Knieklachten in relatie tot de voet;
  • Klachten bij bepaalde ziektebeelden zoals reuma en diabetes.
Heb ik een verwijzing nodig voordat ik een afspraak kan maken?2021-11-18T14:21:08+01:00

Alleen voor een diabetische screening is een verwijzing nodig.

In alle andere gevallen is een verwijzing niet nodig. Het kan zijn dat u wel een verwijzing krijgt van een arts. Hierop staat belangrijke informatie voor de podotherapeut. Neemt u deze alstublieft mee.

Wat kan ik verwachten van een eerste afspraak bij de podotherapeut?2021-11-18T14:21:58+01:00

Wanneer u een afspraak wilt maken met onze podotherapeut bijvoorbeeld omdat uw voetklachten heeft, kunt u dit online doen. Een consult duurt ongeveer 30 tot 45 minuten.

Wat neemt u mee?

  • legitimatiebewijs
  • gedragen schoeisel
  • eventuele bestaande podotherapeutische zolen of ortheses
  • evt. verwijzing van een arts (een verwijzing is alleen verplicht voor diabetische screening)

Lees hier meer over de werkwijze.

Kom ik voor vergoeding in aanmerking en wat betekent dit voor mijn eigen risico?2021-11-18T14:22:30+01:00

Op de pagina Vergoedingen vindt u een vergoedingenoverzicht van de zorgverzekeraars. Hier kunt u zien of en voor welke vergoeding u in aanmerking komt. Vaak wordt er een vergoeding per verzekerde per kalenderjaar verstrekt. De vergoeding komt vanuit de aanvullende verzekering(-en) en komt zo niet ten laste uw eigen risico.

Kan ik bij u ook terecht voor sportzolen?2021-11-18T14:22:56+01:00

Ja. Hierbij wordt bij vervaardiging van zolen gekozen voor ander correctie- en ondersteunend (dempend) materiaal met het oog op de zwaardere belasting. Ook is het materiaal transpiratiebestendig.

Veelal beginnen mensen met voetklachten eerst met zolen voor schoenen die dagelijks gebruikt worden omdat deze meer en langer gedragen worden en daarom effectiever zijn tenzij de klachten zich alleen bij sport voor doen.

Therapiezolen, dat is toch vooral iets voor ouderen?2021-11-18T14:23:18+01:00

Integendeel. Een kindervoet is tot de leeftijd van 16 jaar goed te corrigeren en vaak ook nog na deze leeftijd ook. Lukt corrigeren niet meer, dan kan er veel gedaan worden door te stabiliseren en te ondersteunen.

Passen de therapiezolen in al mijn schoenen?2021-11-18T14:24:07+01:00

Onze schoenencollectie is voor 90% geschikt voor losse therapiezolen. Door het voeren van een breed assortiment met verschillende wijdtematen zal er zeker een geschikte schoen voor u bij zitten.

Wat is de levensduur van inlegzolen?2021-11-18T14:24:33+01:00

Gemiddeld is dit één tot drie jaar. Dit hangt af van de gebruiksintensiteit, de mate van transpiratie, het gewicht dat op de zolen rust en de keuze van de gebruikte materialen in de zolen. Zachte materialen slijten bijvoorbeeld sneller in vergelijking met hardere materialen. Wij adviseren u de zolen jaarlijks te laten controleren. Indien nodig vervangen wij voor u het afdekmateriaal.

U kunt hier online een afspraak inplannen voor controle.

Hoe maak ik een afspraak?2021-11-18T14:24:59+01:00

U kunt gemakkelijk hier online een afspraak inplannen.

Wij zijn bereikbaar op 0570 – 561472 als u liever telefonisch een afspraak maakt.

Ik wil een klacht indienen2022-09-22T12:09:30+02:00

Wij hopen natuurlijk dat het nooit nodig is, maar mocht u onverhoopt niet tevreden zijn over de zorg en/of de dienstverlening van Nobach dan kunt u op de volgende manier uw klacht kenbaar maken. In uw schrijven vernemen wij graag uw naam en adres, een beschrijving van de klacht en wat voor u een passende oplossing zou zijn:

Per e-mail: U kunt uw klacht per e-mail indienen bij podotherapie@nobach.nl

Per post: Ook is het mogelijk om schriftelijk een klacht in te dienen. Het correspondentie adres voor klachten is:

Nobach
t.a.v. de klachtenfunctionaris
Weth G.J. Kuiperstraat 2
8121AM Olst

Voortgang en afhandeling van uw klacht:
U ontvangt per e-mail of per post een ontvangstbevestiging van de klachtenfunctionaris. Indien nodig nemen wij telefonisch contact met u op om het e.e.a. persoonlijk te bespreken en samen met u naar een passende oplossing te zoeken. Wij streven er naar om uw klacht binnen maximaal twee weken na ontvangst af te handelen.

Heeft u klacht betrekking op podotherapeutische voetzorg en komen we er samen niet uit? Mocht dit het geval zijn, dan kunt u overwegen uw klacht voor te leggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie welke is ondergebracht bij het Kwaliteitsregister Paramedici. Voor de procedure van de Geschillencommissie verwijzen wij u naar de website van het Kwaliteitsregister Paramedici.

Ga naar de bovenkant